دفتر مرکزی

تهـــــران، ملاصدرا، شیراز جنوبی، برزیل غربی، شماره 59، واحد 9
ایمیل: info@nirvanasun.com

مبلمان خانگی، شعبه یافت آباد: 66193208-66193209
مبلمان خانگی،شعبه نیاوران: 26371436
پارتیشن و مبلمان اداری: 88602886-88212660

کپی رایت © 2019. نیروانا. کلیه حقوق محفوظ است.

مبلمان خانگی: 26371436  |  مبلمان اداری: 88602886

Blog

عایق بندی صدا

عایق صدا چیست و چگونه در خانه برای کاهش صدا مورد استفاده قرار می گیرد؟

ر خانه های شهری، به ویژه آپارتمان هایی که در مرکز شهر قرار دارند، بیشترین موردی که باعث آزار ساکنین می شود، سر و صداهای ناشی از انسان ها و اتومبیل های موجود در کوچه و خیابان ها است. این موضوع یکی از سختی های زندگی شهری به شمار می رود. البته راه های جلوگیری از ورود صداهای آزار دهنده به محیط زندگی نیز وجود دارد و یکی از موثر ترین این راه ها استفاده از عایق صدا است.

  • صدا چگونه پخش می شود؟

برای این که بتوان عایق صدا را به شکلی کارآمد به کار برد، ابتدا باید مفهوم صدا و ویژگی های فیزیکی آن، چگونگی پخش شدن و رسیدن آن به گوش انسان را درک کنیم.

آن چه که ما انسان ها در گوش خود به عنوان صدا می شنویم، در واقع یک نوع انرژی فیزیکی است که زمانی رخ می دهد که یک منبع لرزشی در هوا پراکنده شود. این انرژی که می توان آن را به عنوان یک لرزش معرفی کرد مانند امواج در هوا پراکنده می شود. امواج صدا که می توان آن را به امواج آب نیز شباهت داد، در واقع شکلی متفاوت از امواج آب داشته و همانند امواج کروی نامرئی انتشار می یابد. از آن جایی که صدا با به لرزش در آوردن ذرات هوا و یا آب گسترش می یابد با برخورد با دیوار از بین نمی رود، حتی ممکن است برخی از برخورد ها با دیوار صدا را تقویت کند و یا به شکلی آزار دهنده آن را منتشر کند.

  • عایق صدا چیست؟

عایق صدا پوششی است که در ساختار آن از موادی استفاده شده است که می تواند امواج صدا را در خود حبس کند. این پوشش با اضافه شدن به ساختار اصلی خانه از ورود سر و صداهای بلند و آزار دهنده به مکان مورد نظر جلوگیری می کند. مواد تشکیل دهنده عایق های صدا بسیار متنوع هستند و بر اساس کاربرد آن ها تغییر می کنند. باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که عایق صدا همان گونه که از ورود صدا های خارجی به داخل خانه جلوگیری می کند، با یک سیستم متفاوت به شکلی کاملا بالعکس نیز عمل می کند، یعنی مانع از خروج صداهای داخلی به خارج از خانه نیز می شود. برای مثال اگر در خانه از آلات موسیقی استفاده می کنید، با استفاده از عایق صدا می توانید مانع از آزار همسایه ها بشوید و یا اگر بخواهید در محیط زندگی خود یک سینمای خانگی داشته باشید، زندگی آپارتمانی و وجود سر و شدا مانع از آن خواهد شد، اما با استفاده از عایق صدا می توانید یک اتاق فیلم برای خود آماده کرده و از ورود و خروج صدا به داخل آن جلوگیری کنید.

البته عایق صدا سیستمی نیست که تنها در خانه ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ بلکه روشی است که در مکان های تجاری و دفاتر کاری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • استفاده از عایق صدا برای جلوگیری از ورود صداهای بیرونی به داخل منزل

ابتدا از سیستم عایق صوتی ای صحبت کنیم که خانه های مرکز شهر، ساختمان های کنار بزرگراه ها و آپارتمان های کنار مدارس به آن بسیار نیاز دارند؛ برای این که صداهایی که از بیرون وارد خانه می شوند تا جای ممکن کاهش دهیم از چه سیستم عایق صدایی باید استفاده کنیم؟

به روش هایی که مانع عبور صدا از مکان های مختلف می شوند عایق از بین برنده صدا گفته می شود. هدف از به کار بردن چنین عایق هایی این است که تا جای ممکن صدایی که از کوچه و خیابان وارد خانه می شود را کاهش دهند. در این مورد باور اصلی این است که سطوح سخت با کمترین میزان جذب صدا، آن را از خود عبور می دهند؛ اما سطوح نرم به میزان قابل توجهی صدا را به خود جذب کرده و از انعکاس آن جلوگیری می کنند. برای مثال میزان ضریب جذب صدای ۵۰۰ هرتز در دیوار های بتونی ۰٫۰۱، در کاغذ دیواری ۰٫۰۴، در چوب ۰٫۱۰ و در مواد پلی‌ـ‌اورتان ۰٫۹۰ است. موادی مانند پشم شیشه و پشم سنگ که دارای منافذ بسیاری بوده، هوا از آن ها عبور می کند و انعطاف پذیر هستند امواج صدا را جذب کرده و آن را در خود حبس می کنند. بخش زیادی از امواج صدا در پشم شیشه به گرما تبدیل شده و از بین می رود.

البته استفاده از عایق بیرونی ای که تنها برای جلوگیری از ورود صدا مورد استفاده قرار بگیرد، برای آپارتمان ها بسیار پر هزینه است و به همین دلیل روشی نیست که زیاد کاربرد داشته باشد. اما می توان عایق صوتی و عایق حرارتی را با یکدیگر ترکیب کرده و یک عایق دوکاربردی را در دیوار های بیرونی به کار برد. معمولا در آپارتمان ها از عایق حرارتی و عایق صوتی در کنار یکدیگر استفاده می شود. در حقیقت عایق های حرارتی با عایق هایی که امواج صوتی را به خود جذب می کنند بسیار شباهت داشته و با یکدیگر سازگار هستند. برای مثال پشم شیشه و یا پشم سنگ مواد بسیار کاربردی و کارآمدی هستند که در عایق های حرارتی نیز به کار برده می شوند. پلی اورتان نیز از جمله موادی هستند که در هر دو سیستم عایق بندی به کار برده می شوند.

  • عایق صوتی کاربردی و اقتصادی در آپارتمان

در برخی از واحد های آپارتمانی میزان صدایی که از دیوار های بین واحد ها عبور می کند بسیار زیاد است و همسایه ها می توانند تمام صداهایی که در خانه های یکدیگر وجود دارند را بشنوند و این موضوع بدون شک برای هر دو طرف بسیار آزار دهنده خواهد بود. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از روش های متنوع عایق بندی صدا در خانه خود استفاده کنید. می توانید به کمک متخصصان عایق بندی صوتی، یک عایق بندی مناسب بر روی دیوار های خانه انجام دهید، اما اگر نمی خواهید برای این کار هزینه زیادی پرداخت کنید روش های دیگری نیز برای عایق بندی وجود دارند:

فراموش نکنید که هیچ کدام از روش های ارائه شده نمی توانند تمام صدایی را که از واحد بغلی وارد خانه می شوند را از بین ببرند، اما روش هایی نیز وجود دارد که اگر به درستی اجرا شود میزان عبور صدا را به حداقل می رسانند و بسیاری از این روش ها را خودتان نیز می توانید انجام دهید.

میزان جذب صدای سطوح چوبی بسیار بیشتر از سطوح بتونی است. به خصوص پنل هایی که با تراشه های چوب تولید شده اند تقریبا ۲۰ برابر سطوح بتونی صدا را کاهش می دهند. می توانید به یک نجار سفارش دهید که پنل هایی را برای شما بسازد که با فشرده شدن تراشه های چوب تولید شده است و با استفاده از این پنل ها هم بافتی زیبا بر روی دیوار ایجاد کرده و هم عایق بندی ای اقتصادی انجام دهید.

همان طور که می دانید سطوح نرم دارای ویژگی هایی هستند که بسیار بیشتر از سطوح سخت مانع از عبور صدا می شوند. به ویژه سطوح حوله ای و اسفجی که دارای منافذ بسیاری بوده و بسیار نرم هستند، بیشتر صدا را به خود جذب می کنند. استفاده از این گونه مواد برای پوشش دیوار ها به میزان قابل توجهی از ورود صدای همسایه ها و خروج صدای شما از خانه جلوگیری خواهد کرد.

تکنولوژی رنگ در دورانی که در آن زندگی می کنیم بسیار پیشرفت کرده است و امروزه رنگ های دیواری آکوستیکی تولید می شوند که به عنوان عایق صدا قابل استفاده هستند. این رنگ های آکوستیک که برای جلوگیری از صدا مفید هستند، زمانی که در ضخامت مشخصی به کار برده شوند، صداهای بیرونی، صدا های اتاق های دیگر و صدا های همسایه ها را تا مقداری کاهش می دهند.

  • راه های عایق بندی صدا به شکل حرفه ای در طراحی داخلی

امروزه عایق بندی صدا در بسیاری از مراکز تجاری و اداری به یک الزام تبدیل شده است. استفاده از عایق های صدا با مواد تشکیل دهنده و طرح های متفاوت به ویژه در سالن های سینما، کافه ها،‌ در مکان هایی که دارای صدای بالایی هستند و مکان های این چنینی نیاز به تخصص کافی دارد. انتخاب درست مواد به کار رفته از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نصب صحیح این عایق های حرفه ای نیز بسیار مهم است و به همین دلیل لازم است که توسط افراد حرفه ای و با تجربه به کار برده شوند.

مواد عایق بندی صدا بر اساس هر سفارش و در هر مکانی برای رفع نیاز های مورد نظر طراحی شده و دارای مدل ها و تنوع بسیاری هستند.

  • عایق آکوستیک در طراحی داخلی

عایق صدا بیشتر مواقع برای جلوگیری از صداهای بلند و آزار دهنده مورد استفاده قرار می گیرد، اما سیستم عایق بندی آکوستیک بیشتر از دفع صداهای بلند، برای کاهش صداهای ریز به کار برده می شود. در مکان هایی مانند رستوران، کافه و دفاتر کاری ای که دارای کارمند های متعددی هستند، به دلیل شلوغی ناشی از حضور افراد، حتی اگر صدای بلندی نیز وجود نداشته باشد، مدام یک سر و صدای ریز به گوش می رسد. به همین دلیل برای از بین بردن این صداهای ریز از صفحات غیر اشتعال آکوستیک، که نوعی عایق بندی صوتی متفاوت است برای رفع این صدا ها استفاده می شود.

در مکان هایی مانند استودیو های موسیقی، سالن های تئاتر و سینما برای از بین بردن صداهای ناخواسته، پژواک و انعکاس صدا، با استفاده از مواد عایق بندی تلاش می کنند تا صداهایی را که می خواهند در الویت قرار داده و با سیستم عایق بندی آکوستیک یک عایق صدا ایجاد کنند. این نوع عایق بندی هر چه قدر هم که در دسته عایق های آکوستیک قرار بگیرد، اما باز هم نیاز به بررسی و اجرای بسیار دقیق تری دارد.