دفتر مرکزی

تهـــــران، ملاصدرا، شیراز جنوبی، برزیل غربی، شماره 59، واحد 9
ایمیل: info@nirvanasun.com

مبلمان خانگی، شعبه یافت آباد: 66193208-66193209
مبلمان خانگی،شعبه نیاوران: 26371436
پارتیشن و مبلمان اداری: 88602886-88212660

کپی رایت © 2019. نیروانا. کلیه حقوق محفوظ است.

مبلمان خانگی: 26371436  |  مبلمان اداری: 88602886

Blog

قم پایتخت صنعت مبلمان ایران

قم پایتخت صنعت مبلمان ایران/ مبل قم در آستانه جهانی شدن

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سمانه سادات فقیه سبزواری: مبل از جمله کالاهایی است که از سال‌های دور برای راحتی در زندگی طراحی و مورد استفاده قرار گرفته و در طول این زمان‌ها با تغییرات محسوسی مواجه بوده است. قدمت این صنعت در قم به بیش از نیم قرن گذشته باز می‌گردد و نزدیکی قم به پایتخت کشور یکی از مهمترین دلایلی است که موجب رونق و شکوفایی این صنعت شده است.

استان قم در ساخت مبلمان از زمان‌های دور حرف‌هایی برای گفتن دارد و در بازارهای داخلی و خارجی خوش می‌درخشد.

قم، یکی از مهمترین قطب‌های تولید محصولات چوبی و مبلمان کشور به شمار می‌رود. امروز هنرمندان قمی انواع محصولات چوبی را با مهارتی خاص تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کنند.

ساخت محصولات چوبی و مبلمان به دلیل سابقه طولانی هنرمندان صنعتگر در قم به یکی از صنایع بومی آن تبدیل شده و یکی از خوشه‌های مهم صنعتی نیز به همین نام فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، با اشاره به شاخص‌های صنعت چوب استان قم به خبرنگار مهرمی‌گوید: این صنعت متشکل از یک ترکیب صنفی- صنعتی است که ۳۰ درصد تولید مبلمان کشور را به عهده دارد و رتبه نخست تولید اسکلت خام و مصنوعات چوبی در کشور به قم اختصاص داده شده است.

محمود سیجانی با اشاره به میزان اشتغال‌زایی این صنعت در قم اظهار داشت: بیش از ۲۰ هزار نیروی کار به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر دیگر نیز به صورت غیر مستقیم در قالب ۳ هزار و ۵۰۰ واحد کارگاهی تولیدی – توزیعی و خدماتی در صنعت چوب و مبلمان قم به کار اشتغال دارند.

صنعت مبل سازی یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه اقتصادی قم است

وی افزود: ۶۰ درصد تولید مبلمان کشور در استان قم انجام می‌شود و در کنار دیگر خوشه‌های کسب و کار فعال در این استان؛ گام‌های ارزشمندی برای تولید با کیفیت و مطلوب این صنعت بر داشته می‌شود.

صنعت مبلمان قم که به تنهایی ۴۰ درصد از سهم صنعت مبلمان کشور را به خود اختصاص داده است، یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه اقتصادی این استان به شمار می‌رود.

صنعتگران این حوزه باید با استفاده از علم روز به بازاریابی و تولید محصول بپردازند و با توجه به سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف به دنبال ورود صنعت مبلمان قم به بازارهای هدف در خارج از کشور باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از آمادگی برای اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های جهانی مطابق ساز و کار پیش بینی شده در قانون خبر می‌دهد و معتقد است که صنعت چوب و مبلمان قم به اندازه‌ای توانمند است که باید به عنوان یک پتانسیل به سازمان توسعه و تجارت معرفی شود.

ورود هر صنعتی به بازارهای جهانی باید با برنامه صحیح و همراه با علوم بازاریابی روز باشد تا بتواند مطالبات مشتریان و سلایق مختلف در کشورهای هدف صادراتی را به دست بیاورد تا دامنه کسب و کار خود را بیش از پیش گسترش دهد.

بنا به گفته سیجانی، در فرایندهای تکمیلی صنعت چوب مانند رنگ کاری و رویه کوبی ضعف‌هایی وجود دارد که در این راستا باید تمهیدات مناسبی برای بعد از تولید این صنعت به صورت خام اندیشیده شود زیرا که ارزش افزوده بیشتری دارد.

وی یکی از اولویت‌های مهم سازمان صنعت معدن و تجارت در استان قم را حمایت از صنایع تکمیلی چوب و مبلمان می‌داند و می‌گوید: این خوشه صنعتی در اشتغال و تولید استان قم نقش بسزایی دارد و به همین دلیل حضور در بازارهای جهانی برای این صنعت مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

یکی از نکاتی که در عرضه هر محصولی باید به آن توجه شود، افرایش کیفیت در طراحی محصول تولیدی، خلاقیت و ابتکار بیشتر در بسته‌بندی است که توجه به این موضوع در صادرات چوب و مبلمان نیز می‌تواند جایگاه بهتری را برای این صنعت در کشورهای هدف به دنبال داشته باشد.

بنا به گفته کارشناسان اقتصادی و کارشناسان صنعت مبلمان، ضعف‌هایی در طراحی محصول‌های چوب و مبلمان در استان قم وجود دارد که باید برای برطرف کردن این ضعف‌ها تلاش کرد.

نگرانی از نبود یک برند خاص در تولید صنعت مبلمان در قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در گفت‌وگو باخبرنگار مهر، با ابراز نگرانی از نبود یک برند خاص در تولید صنعت مبلمان در قم، معتقد است: با وجود تنوع تولید مبلمان در قم، بسیاری از کشورهای خارجی همین محصول را با برند اختصاصی خودشان و قیمت‌های چندین برابری در بازار داخلی ما به فروش می‌رسانند و مشکلاتی را در زمینه بازاریابی برای فروش محصولات چوبی تولید شده در قم ایجاد کرده‌اند.

مهرداد غضنفری بر مکلف بودن شرکت شهرک‌های صنعتی به ساماندهی اصناف و تشکل‌های فعال در حوزه چوب و مبلمان و هدایت آنها به فعالیت در شهرک صنعتی قنوات تأکید می‌کند و می‌گوید: تشکیل یک خوشه صنعتی واقعی باید یک برند اختصاصی داشته باشد.

بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعت چوب قم کوچک و خرد و تعداد ناچیزی نیز متوسط است، به همین علت تشکیل یک دپارتمان برای طراحی و پیگیری بازاریابی محصول‌های تولیدی ضروری است.

تأسیس شهرک صنعتی ثامن

سرپرست شهرک‌های صنعتی قم به تأسیس شهرک صنعتی ثامن به عنوان یک شهرک صنفی صنعتی به منظور ارائه خدمات به فعالان حوزه چوب و مبلمان استان و کشور اشاره کرده و می‌گوید: شهرک صنعتی ثامن الائمه (ع) در کیلومتر هشت جاده قم – قنوات و کیلومتر سه آزاد راه قم -گرمسار قرار دارد که در فاز نخست در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۶۰ هکتار نیز در فاز دوم پیش بینی شده است.

بهترین شیوه برای بالا بردن کیفیت و ایجاد برند در صنایع چوب و مبلمان قم، انتقال این صنایع به شهرک صنعتی ثامن است

جواد علیمددی، فعالیت درودگری در شهرک صنعتی ثامن را دارای مزیت‌هایی عنوان می‌کند که معافیت مالیاتی در طول ۶ سال، نزدیکی به شهر و فراهم بودن زیرساخت‌های آب، برق و گاز و همچنین دسترسی از طریق آزاد راه قم – گرمسار از جمله این مزیت‌هاست.

سرپرست شهرک‌های صنعتی قم با عنوان اینکه بهترین شیوه برای بالا بردن کیفیت و ایجاد برند در صنایع چوب و مبلمان قم، انتقال این صنایع به شهرک صنعتی ثامن الائمه (ع) است، می‌گوید: هدف از تأسیس این شهرک انتقال واحدهای درودگری قدیمی و کوچک مستقر در شهر به این مکان به منظور استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات روز و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید و طراحی محصول است.

رونق شهرک‌های صنعتی و انتقال صنایع به این شهرک‌ها را می‌شود در گرو ایجاد زیرساخت‌ها دانست که برای دسترسی مناسب به شهرک صنعتی ثامن؛ مبلغی بیش از ۱۰ میلیارد ریال و در راستای زیرسازی آسفالت زیرگذر آزاد راه قم – گرمسار هزینه شده و آماده بهره‌برداری است. همچنین ۲۰ میلیارد ریال نیز برای برخی دیگر از طرح‌های عمرانی شهرک مانند جدول‌سازی و زیرسازی آسفالت شوارع هزینه شده است.

بنا به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه نیز طرح مورد نظر تهیه و به کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن تجارت ارائه شده و در حال حاضر مواد پلیمری جایگزین چوب شده است. همچنین نباید برای تأمین مواد اولیه بر چوب‌های وارداتی متمرکز شد.

استان قم در تلاش است هنر و صنعت مبل را به رخ بازارهای جهانی بکشاند که در این راستا می‌شود به نفوذ فعالان این حوزه در بازارهای منطقه‌ای و اروپایی اشاره کرد.

حسین معماریان رئیس اتحادیه درودگران قم هم در گفت‌وگو باخبرنگار مهر، به اهداف بلندی برای رونق این صنعت در بازارهای بین‌المللی اشاره کرده و می‌گوید: حمایت از تولید کنندگان صنعت چوب و مبلمان این استان به عنوان مهد درودگری کشور و معرفی این صنعت به استان‌ها و کشورهای ۰۰ همسایه، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای تولید کنندگان و افراد فعال از مهمترین اهداف این خوشه است که با برنامه‌ریزی مناسب برای عرضه در داخل و خارج از کشور دست یابی به آن میسر می‌شود.

صنعت مبل قم که به شکوفایی رسیده و به عنوان قطب تولید این صنعت به شمار می‌رود باید با بهره بردن از سلایق گوناگون در بازارهای جهانی حضور یافته و این صنعت قدیمی و بومی را به رخ بازارهای هدف بکشاند.