دفتر مرکزی

تهـــــران، ملاصدرا، شیراز جنوبی، برزیل غربی، شماره 59، واحد 9
ایمیل: info@nirvanasun.com

مبلمان خانگی، شعبه یافت آباد: 66193208-66193209
مبلمان خانگی،شعبه نیاوران: 26371436
پارتیشن و مبلمان اداری: 88602886-88212660

کپی رایت © 2019. نیروانا. کلیه حقوق محفوظ است.

مبلمان خانگی: 26371436  |  مبلمان اداری: 88602886

Blog

طراحی مینیمال،نیروانا،دکوراسیون داخلی

ویژگی های دکوراسیون مینیمال

ابتدا به تعریف واژه مینیمال یا مینی مال پرداخته و به سوال مینیمال یعنی چه پاسخ می‌دهیم. کلمه مینیمال واژه‌ای لاتین است. minimal در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده بردن از حداقل‌ها است. به همین منظور مینیمالیست‌ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در هنر نیز مینیمالیسم یک سبک بوده و هنرمند طرح یا اثر خود را با ساده‌ترین و حداقلی‌ترین ویژگی‌ها و جزییات خلق می‌کند.

با توجه به تعریف مینیمال اکنون به روشنی می‌توانیم مواردی هم چون ایده‌های یک دکوراسیون مینیمال، طراحی و پیاده سازی آن و در انتها تغییر سبک خانه‌های مرسوم به سبک مینیمال را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم.

در ابتدا به سراغ ایده‌های مینی مالیستی در خانه می‌رویم. اتاق‌ها شامل اتاق خواب، اتاق کار، اتاق کودک و اتاق پذیرایی (نشیمن) آشپزخانه، لابی‌ها، دفاتر اداری و حتی دکوراسیون‌های تجاری مانند فروشگاه‌های پوشاک و … در لیست بررسی ایده‌های مینیمال مجله ما قرار دارند.

سبک مینیمال در اتاق خواب

استفاده از رنگ‌های روشن و به خصوص سفید از مهم‌ترین نمایه‌های اصلی مینی‌مالیستی‌ها است، اما دقت کنید که هر جایی از رنگ روشن برای اتاق خواب استفاده شد، دلیلی بر الصاق برچسب مینیمال به آنجا نیست . رنگ روشن یکی از این موارد خواهد بود، اما کار تشخیص یک اتاق مینیمال زیاد هم سخت نیست:

دیوارهای ساده و بدون پترن یا الگو؛ معمولاً به منظور جلوگیری از بی نظمی و عدم ایجاد حس ساختگی، اتاق خواب مینیمال را با رنگ‌های روشن و ترجیحاً سفید تزیین می‌کنند. رنگ‌های خنثی نیز نقش مثبتی در این اتاق‌ها دارا هستند. استفاده از پترن‌ها یا الگوهای محو نیز در مواردی مشاهده شده است، اما هر چه اتاق و دیوارها ساده‌تر باشند، رعایت اصول دکوراسیون مینیمال نیز بیشتر به چشم خواهند آمد. قاب عکس یا تابلوهای نقاشی میانه نسبتاً خوبی با مینیمالیست‌ها دارند، به شرط آن که دیوار را از سادگی خود خارج نکرده و به شلوغی زاویه دید نیفزایند.

لوستر برای اتاق خواب مینیمال پیشنهاد جالبی نیست، به همین دلیل استفاده از نورهای نقطه‌ای مانند هالوژن‌ها و همین طور چراغ‌های تزیینی خاص گزینه ایده آل یک اتاق خواب با دکوراسیون مینیمال است. در مورد پنجره‌ها نیز باید بگوییم که اگر پنجره یا نورگیر اتاق شما بزرگ و عریض است، خود به خود امتیاز این مورد را به حساب اتاقتان واریز کرده‌اید و اگر چنین نیست باید با تغییر فریم و یا کمی سخت‌تر از آن یعنی تغییر در دیوار مذکور اندازه این بخش را افزایش دهید. پرده‌ها را تا حد امکان از نوع ساده انتخاب کنید، حتی تورهای سفید و نازکی که هنگام وزش نسیم با اهتزاز در می‌آیند نیز بسیار مناسب هستند.

اتاق خواب با تخت و سرویس خواب جلوه‌ی مخصوص به خود خواهد گرفت. در میان گزینه‌های خود برای بخش سرویس خواب، حتماً توجه کنید که المان‌های مینیمالیستی رعایت شده باشد، مثلاً خطوط منظم و شکسته در ساخت آن به کار رفته باشد، رنگ آن با سایر موارد موجود در تضاد فاحش نباشد، از رو تختی‌های سفید و رنگی با رنگ ملایم استفاده شده باشد و سایر متعلقات سرویس خواب که در اتاق قرار دارند اضافی به نظر نرسند.

صندلی‌های راحتی و پارچه‌ای نیز انتخاب شایسته‌ای به حساب می‌آیند. با در نظر گرفتن میزان فضای باقی مانده در اتاق می‌توانید از گل‌ها و گیاهان زینتی نیز کمک بگیرید، البته با این پیش شرط که اتاق را شلوغ نکنید. گلدان‌های سرامیکی سفید و همین طور گلدان‌های شیشه‌ای که با آب زیبایی گل‌های درون خود را به رخ می‌کشند، از اولویت‌های استفاده از گیاهان در اتاق خوابی به سبک مینیمال است.

سرویس بهداشتی و حمام

شاید برایتان عجیب باشد که چگونه یک سرویس بهداشتی یا حمام دکوراسیونی مینیمال می‌تواند داشته باشد. با اضافه یا کم کردن وسایل سرویس بهداشتی و حمام خود به راحتی می‌توانید به یک مجموعه مینیمال دست پیدا کنید. برای این منظور ابتدا به سراغ سرویس بهداشتی بروید. از آینه شروع کنید. یک آینه بزرگ و عریض در بخش میز توالت ابتدایی‌ترین کار در رسیدن به هدف نهایی است. اگر فضای سرویس بهداشتی کوچک است سراغ آینه‌ای بروی که تمام عرض دیور را بپوشاند؛ این گونه است که فضایی بزرگ‌تر از حد معمول در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

حال میز خود یا پیشخوان را از همه وسایل خالی کنید و به موارد لازم و ضروری بسنده کنید. یک گلدان کوچک کاکتوس هم برای این مکان جذاب و دیدنی خواهد بود. لوازم اضافی را درون کشو یا قفسه پشت آینه جای دهید یا مکانی برای آن تعبیه کنید تا در معرض دید نباشد. به جای استفاده از زیرپایی های مرسوم از پاپوش‌ها یا دمپایی‌های سفید استفاده کنید تا همرنگی و یکدستی محیط به هم نریزد. بعد از آن نوبت داخل سرویس بهداشتی است تا آن را ساده‌تر از قبل کنید.

برای حمام داستان کمی متفاوت خواهد بود. دکوراسیون مینیمال در حمام به دو دسته حمام بدون وان و حمام دارای وان تقسیم می‌شود. در حمام وان‌دار هرگز وسیله‌ها و لوازم شست و شو را روی لبه و بدنه وان نچینید. برای کنار وان یک چهارپایه چوبی ضد آب سفید تهیه کنید تا در مواقع لازم از آن استفاده کرده و نمای زیبایی نیز از آن برای حمام به کار بگیرید. اگر از حمام بدون وان استفاده می‌کنید، یک نظم دهنده جادار و بزرگ برای حمام خود تهیه کنید و اولویت با آن‌هایی است که دارای محفظه‌ی درب‌دار داشته و لوازم را از معرض دید خارج می‌کنند. رنگ شیرآلات را حدالامکان سفید و در صورت عدم وجود، نقره‌ای مات انتخاب کنید و حوله خشک کن حمام را در راستای دیوار خروج از حمام قرار دهید تا منظره‌ای آزار دهنده در فضای سرویس به وجود نیاورد.

آشپزخانه با دکوراسیون مینیمال

آشپزخانه‌های جدید امروزی ناخواسته و به پیروی از مد روز به سمت مینیمال شدن حرکت کرده‌اند به طوری که یک آشپزخانه در طراحی دکوراسیون امروزی تمام المان‌های ساده و حداقلی را دارا است. از پنهان کردن تمام لوازم در بطن کابینت‌ها که هر کدام به ظرافت صورت گرفته است، تا رنگ‌های ساده و یکدست خنثی و حتی جیغی که با شرایط آشپزخانه همخوانی دارند. در این بین مدل‌ها پیاده سازی طرح‌های مینیمال در آشپزخانه‌ها نیز باعث شده این سادگی بیشتر به چشم بیاید. مثلاً طرح آشپزخانه جزیره‌ای که فضای آشپزخانه را به دو بخش بسیار ساده و زیبا تقسیم می‌کند به ببیننده القا می‌کند برای رسیدن به حداقل‌ها شکستن بعضی از اصول کار را جذاب‌تر و جالب‌تر نیز خواهد کرد؛ درست مانند سینک‌ها یا اجاق گازهایی که در مرکز آشپزخانه نصب و مورد استفاده می‌گردند.

در این بین، سبک‌های خطی نیز در کنار این ایده‌ها باعث می‌شوند آشپزخانه‌ها ساده‌تر از آنچه هستند خود را به ما نشان دهند. این نوع طراحی‌ها باعث شده هیچ فراز و فرودی میان ابزارها و وسایل آشپزخانه به چشم نخورد و یکپارچگی محیط کاملاً حفظ شود. بهترین نوع از انواع دکوراسیون مینیمال در آشپزخانه را در سبک‌های آمریکایی و ایتالیایی می‌توانید جستجو کنید

دکوراسیون مینیمال در اتاق کار

با ایجاد باکس‌ها و قفسه‌های هم اندازه و ساده، چه بر روی دیوار و چه بصورت کمد، تمامی لوازم را از دید خارج سازید. صندلی و میز خود را آراسته و مرتب نگه داشته و در صورتی که از میزهای تحریر قدیمی بهره می‌برید، آن‌ها را با نمونه‌های جدید و مدرن امروزی تعویض کنید. در مرحله بعد به سراغ کتابخانه و طاقچه‌ها رفته و آن‌ها را مرتب کنید. بهتر است برای مرتب سازی خود دسته بندی خاصی تعریف کرده باشید. مثلاً دسته بندی بر اساس اندازه یا حجم کتاب‌ها، رنگ و یا حتی خوانده شده‌ها یا نشده‌ها. با این کار نظم خاصی در اتاق پدید می‌آید.

از قفسه‌های بزرگ برای جمع آوری لوازم خود استفاده کرده و در انتها نیز محیط را به چند قسمت تقسم کنید و برای هر قسمت کارایی تعریف کنید تا اگر فضایی خالی می‌ماند آن را بین سایر فضاها به اشتراک بگذارید. میز رایانه را اگر در این اتاق قرار داده‌اید، آن از میز تحریر جدا کرده و برای آن مکانی مناسب ایجاد کنید. از پرده‌های مدرن و ساده برای پنجره‌های اتاق کار استفاده کرده و در طول روز اجازه دهید نور طبیعی به اتاق تابیده شود تا دکوراسیونی مینیمال را در اتاق کار خود تجربه کنید.

اتاق کودک با دکوراسیون مینیمال

حالا نوبت اتاق کودک است؛ جایی که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و خیلی سخت به تمیزی و نظم تن در می‌دهد. ابتدا سوالی مطرح می‌شود که آیا پیاده سازی یک دکوراسیون در اتاق کودک کاری منطقی است؟ چرا که فضای مخصوص به کودکان عموماً پر از شلوغی‌ها و هیجانات است و میانه خوبی با سادگی و تک رنگ بودن ندارد. پاسخ ما برای مجموع افراد مشخص است: خیر چنین فضایی مناسب نیست، اما هستند معدود افرادی که علاقه دارند پس از بزرگ شدن فرزندانشان اتاقشان را به صورت مینیمال درآورده و آن را به موزه‌ای خاطره انگیز برای خود حفظ کنند.

اتاق کودکتان را با قفسه‌های اسباب بازی تزیین کنید اما دقت کنید دچار بی نظمی نشود. سپس کمد لباس و پوشاک را در کنج اتاق قرار دهید تا به عنوان یک وسیله مازاد در اتاق دیده نشود. سعی کنید به جای فرش‌های کوچک، کف اتاق را سراسر با موکت بپوشانید. تخت را همواره مرتب نگه دارید و اجازه ندهید وسایل ریز و درشت فرزند یا فرزندانتان در کف اتاق پراکنده باشد. رنگ صورتی یا آبی ملایم را جایگزین رنگ‌های خنثی و بی اثر کنید تا کمتر دچار بی روحی در فضا شوید.

از آنجا که کودکان نیاز به هیجانات کودکی دارند اجازه دهید در اتاق به هر میزان که نیازشان بود بازی کرده و بی نظمی کنند، اما در پایان به همراهی یکدیگر اتاق را مرتب کنید. نور مهتابی برای کوکان زیاد مناسب نیست (برای بزرگسالان نیز توصیه نمی‌شود)؛ سعی کنید از نورهای ترکیبی استفاده کنید و در اوقات روز پنجره‌های اتاق را باز نگه بدارید. در کنار تمامی توصیه‌های تزیینی اولویت را به نظرات کودک خود اختصاص دهید و بعد به سراغ یک چیدمان مینیمال برای آن‌ها بروید

فضاهای اداری و دکوراسیون مینیمال

بخش‌های خصوصی و به ویژه شرکت‌های معتبر همواره سعی می‌کنند علاوه بر بالا بردن کیقیت کار خود، نمای جذاب و زیبایی در مقابل دیدگان کارمندان و مشتریان خود قرار دهند. از همین رو با شرکت‌های طراحی دکور ارتباطی نزدیکی برقرار می‌کنند تا بتوانند از آخرین متدهای طراحی و ایده‌های دکوراسیونی مطلع شده و خود را به روز نگه دارند. در میان ادارات و فضاهای اداری مرسوم بر این است که اتاق‌ها با معیار بهینه بودن نسبت امکانات به افراد چیده و آراسته شوند و این موضوع باعث شده تا زیبایی فدای مواردی مانند هزینه‌ها و حتی عدم وجود سلیقه در چینش شود. اما در شرکت‌های ذکر شده و دفاتر آن‌ها اصول و مبنا بر اصل زیبایی و راحتی کارمندان است که سبک مینیمال به دلیل کم کردن حواشی و زوائد موجود در محیط حس بهتری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد؛ چرا که احساس بزرگی فضا و آزادی عمل بیشتر حس مثبتی تلقی می‌شود.

ز نکات و ویژگی‌های سبک دکوراسیون مینیمال در فضاهای اداری به چیدمان اتاق‌های کنفرانس، لابی‌ها و استراحتگاه‌ها و همین طور بخش انتظار توجه خاصی می‌شود، اما اتاق شخصی کارمندان و حتی در مواردی اتاق روسا نیز از دید طراحی غافل مانده و بدون دکور باقی می‌ماند. با چند نکته ساده شما نیز می‌توانید اتاق شخصی خود را به سبک مینیمالیست ها بیارایید. اگر تنها در یک اتاق قرار دارید، سعی کنید لوازم خود را کاملاً از دید خارج کنید. لباس‌ها را بر روی آویزهای مخفی پشت درب قرار دهید، فایل‌ها و زونکن‌ها را با دسته بندی‌های منظم بچینید و از کمدهای مخصوص آن کمک بگیرید.